برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم

شبکه ملی تحقیقات پرستاریNational Iranian Nursing Research Network

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 17 شهريور 1399
کد 12

برگزاری وبینار کشوریِ معرفی طرح "اتندینگ پرستاری"

به گزارش وبدا، در این وبینار اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، به معرفی طرح "اتندینگ پرستاری" پرداختند. گفتنی است این پروژه نوآورانه، مطابق با سیاست های معاونت پرستاری، هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری، شورای سیاستگذاری پرستاری و کار گروه توسعه علوم پرستاری در خصوص کاهش گسست بین آموزش و خدمات پرستاری، طراحی شده و با هدف ارتقای آموزش بالینی و آموزش در سایر عرصه ها و اعتلای کیفیت مراقبت های پرستاری و بهبود پیامدهای بیمار و سلامت افراد جامعه توسعه یافته است.
پروژه اتندینگ پرستاری در یازده مهر ۱۳۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور دکتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی و راه اندازی شد و تاکنون به طور مرتب نتایج کار در جلسات هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری مطرح و مورد ارزیابی نقادانه قرار گرفته است. همچنین این طرح در چندین مجمع علمی، بویژه در سمپوزیوم کشوری «معرفی و نقد نوآوری های آموزشی در پرستاری» که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، مورد ارزیابی و بحث قرار گرفته است. 
این طرح در پاسخ به نحوه عملیاتی شدن آیین نامه به کارگیری اعضای هیات علمی پرستاری مستقر در بالین (ابلاغ شده در سال ۹۵) و بمنظور توسعه نقش های اعضاء هیات علمی مستقر در بالین که در هاله ای از ابهام بود، خوشبختانه توانست با ارائه یک مدل نظری و چارچوب عملیاتی به بسیاری از چالش ها پاسخگو باشد و به تبیین و واضح سازی نقش ها پرداخته است.
 بر اساس شواهد و تجربیات به دست آمده، می توان به برخی از پیامدهای مورد انتظار این پروژه اشاره کرد:
1. حرکت به سوی یکپارچگی و تلفیق آموزش پرستاری با عمل پرستاری و کاهش گسست بین تئوری و پژوهش پرستاری، با عمل در عرصه
2. افزایش رضایتمندی در بعد بیمار و مددجو، دانشجو و استاد 
3. حرکت از روتین محوری حاکم به سمت عملکرد مبتنی برشواهد از پرستار گرفته تا دانشجو و استاد پرستاری
4. ارتقای استقلال و هویت حرفه ای، اجتماعی شدن حرفه ای و اعتماد به نفس پرستاران، دانشجویان و اساتید درگیر
5. افزایش تعاملات اجتماعی و تعاملات درون و بین حرفه ای پرستاری
6. ایجاد بستر مناسب و واقعی آموزش در عرصه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی
7. مشروعیت علمی اساتید پرستاری دانشگاه ها در موسسات درمانی و سایر عرصه ها
8. نهادینه سازی اجرای فرایند پرستاری به شکل واقعی و عینی و ملموس
9. توانمندسازی پرستاران در زمینه مراقبت و نقش آن ها به عنوان پرسپتور دانشجویان
10. ارتقای نتایج در اعتبار بخشی موسسات درمانی
12. استمرار بخشیدن به امر مراقبت و آموزش پرستاری از پیشگیری، درمان تا توانبخشی در عرصه های بیمارستانی و سطح جامعه با ایجاد کلینک های آموزش و پیگیری خانواده محور مبتنی بر طرح اتندینگ پرستاری.
در طی برنامه وبینار اتندینگ پرستاری، دکتر مریم حضرتی، دکتر سادات سید باقر  مداح، دکتر محمد میرزا بیگی، دکتر عابدی، دکتر فریبا طالقانی، دکتر محمدعلی چراغی، دکتر عباس حیدری، دکتر فضل اله احمدی، دکتر علیرضا ایرج پور و دکتر طاهره نصرآبادی و اعضا هیت ممتحنه و ارزشیابی پرستاری و روسا و معاونین آموزشی دانشکده های پرستاری و مامایی کشور از جمله اندیشمندانی بودند که در این وبینار حضور فعال داشته و نظرات خود را بیان داشتند. در این وبینار که بنا به درخواست هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری برگزار شد، طرح اتندینگ پرستاری به صورت مجمل تبیین شده و نتایج، بازخوردها و تجارب اجرای این طرح که به صورت پایلوت در دانشکده پرستاری و مامایی تبریز از سال ۹۶ تا ۹۹ طراحی و اجرا شده است، ارائه شد.  
مشارکت کنندگان در این وبینار پس از بحث و تبادل نظر، به اتفاق طرح اتندینگ را حلقه گمشده آموزش پرستاری در عرصه های عمل معرفی کرده و از مبدعین این طرح تقدیر کرده و با بیان اینکه با اجرای این طرح، پرستاری به جایگاه اصلی خویش از نظر آموزش و خدمات، ارتقا خواهد یافت، تشکیل دبیرخانه اتندینگ پرستاری در تبریز و اجرای هر چه سریع تر این طرح به صورت ملی را خواستار شدند. توسعه زیر ساخت های قانونی و اجرایی با همکاری نهادهای ذی ربط، از جمله وظایف این دبیرخانه خواهد بود. در ضمن مقرر گردید، تشکیل دبیرخانه اتندینگ پرستاری از طریق هیات ممتحنه و ارزشیابی پرستاری اقدام و پیگیری شود.
منبع خبر: وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی